De Metaverse, het vaccin (oeps) tegen de ziekte van de telewerker?
Stel je een digitale wereld voor waarin je je professionele leven kunt leiden van waar je ook bent, zonder zelfs maar je huis te verlaten...
Een metaverse is een fictieve virtuele wereld. De term wordt regelmatig gebruikt om een toekomstige versie van het internet te beschrijven waar virtuele, persistente, gedeelde ruimtes toegankelijk zijn via 3D-interactie1.
Een andere definitie beschouwt "de metaverse" als de verzameling virtuele werelden die verbonden zijn met het internet en die worden waargenomen in augmented reality2.
Ernstiger nog, wij geloven dat dit ook het begin is van een nieuwe vorm van communicatie in professionele relaties.
Wat betekent dit voor de toekomst van het bedrijfsleven?
Volgens JustBusiness.fr is de metaverse vooralsnog verdeeld. Voor sommigen is het slechts een mode-effect, maar voor de fans van blockchain is het er omdat er elke dag honderden onafhankelijke projecten in verband met de metaverse worden gecreëerd op zoek naar potentiële investeerders. Deze worden steeds talrijker.
Gezegd moet worden dat de droom werkelijkheid wordt nu virtual reality-helmen krachtig zijn en computers zoveel gegevens kunnen ondersteunen. In de professionele wereld bieden zij de mogelijkheid om op afstand vergaderingen te houden tussen werknemers terwijl de indruk wordt gewekt dat men zich in hetzelfde kantoor bevindt. De metaverse zal daarom waarschijnlijk telewerken aanmoedigen, dat de laatste jaren al massaal is gegroeid.
Eén ding is zeker, grote bedrijven zoals Meta (Facebook) en Microsoft investeren er miljarden in. Grote merken zoals Nike of BMW creëren virtuele commerciële ruimtes.
Volgens Alexandre HAPTEL, over de Metaverse en telewerk
Vergaderingen in een multi-site context zouden voordeel kunnen halen uit de huidige VR-technologie en zo het houden ervan binnen de "metaverse" vergemakkelijken.
Besluitvormers zijn geconfronteerd met de beperkingen van telewerken zoals dat momenteel gebeurt, waaronder het gedocumenteerde verschijnsel van "zoommoeheid" bij telewerkers. De "metaverse" zou een geloofwaardig alternatief zijn met als doel de betrokkenheid en productiviteit bij vergaderingen te verbeteren. Een VR-vergadering in een virtueel nagebouwde vergaderruimte zou immers dichter bij de realiteit staan dan de eenvoudige videoconferentie zoals die momenteel wordt toegepast.
Ten slotte is het niet nodig lange reizen te organiseren om alle deelnemers samen te brengen. In een tijd waarin de gezondheidscontext van invloed is op het reizen van werknemers en bedrijven hun koolstofvoetafdruk willen verkleinen, is de relevantie van dit soort vergaderingen twijfelachtig.
Dus, als je niet kunt teleporteren, ben je dan klaar om te "metaveren"?
Voor ons is het ja! Het B2B-team bevindt zich al in de Metaverse, waar we het eerste volledig virtuele B2B-bureau hebben gecreëerd. Ik stel voor dat je onze agenten daar ontmoet.